Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Jakten på den perfekta solkrämen

Hudvård Bloggar om hudvård, Organic pharmacy cellular performance spf 30, Solskydd för ansiktet med mineralfilter, Solskydd med zink, Solskyddsfaktor, spf för ansiktet, syrapeel Permalink2
Jag använder ju Organic Pharmacys cellular sunscreen spf 30 just nu. Har kört m den ett tag o även med spf 50 varianten. Men jag vill byta. Den skyddar bra mot solen o den skyddar med enbart mineralfilter o främst zink...Så långt är jag nöjd. Funktionen är bra o har nästan allt jag önskar av ett dagligt solskydd till ansiktet.
 
Men det är nånting som gör att jag vill hoppa över solskydd varje morgon, det är nåt som gör att hyn inte ser bra ut eller känns bra med den på. Idag kom jag på vad det var! Kände en svag doft av alkohol som jag inte tänkt på förut. Tittade på tubens inci och ja, alkohol it is, på plats nummer 4!!
 
Tittade noga på hur den la sig på hyn o den är inte så klibbig som jag trott o det blir inte nån vit hinna heller. Det ser bra ut precis när den är nylagd.. Sen framåt dagen ser jag torr o rynkig ut o det måste bero på alkoholen. Den är som en stark drink  denna kräm. Fattade inte hur jag kunnat missa det innan. Gick in på Skincitys hemsida o kollade på ingredienslistan o de har hoppat över/ missat att lista alkohol i sin annars kompletta ingredienslista. Mycket märkligt!
Så där har vi förklaringen, för jag förlitade mig på Skincitys innehållsförteckning. Nu måste jag skyndsamt byta ut denna känner jag
 
Såg nu att Organic pharmacy har en spf 25 utan alkohol i som jag funderar på. Har letat o letat länge efter en ersättare till alkisen härovan o mina grundkrav är:
 
1.
Inga kemiska solskyddsfilter
2.
Innehåller zinkoxid minst 5% för att ge ett fullgott fysiskt spf
3.
innehåller inget med comedogenic rating högre än 3. 
4.
innehåller inget irriterande
5.
har flera recensioner där det framgår att de inte lämnar en vit hinna o är för klibbiga.
 
Av alla miljarders solskydd har jag hunnit hitta några stycken som passar in på beskrivningen. De presenterar jag här på bloggen snarast.. för nu ska jag tvätta fejset o göra höstens första syrapeel här hemma, det blir mandelic acid 20%    . Sen moffar jag på med fuktmask efteråt o kollar på Dexter m sambon, det blir mysigt! 
 
 
#1 - - Helena Roth:

Varför tror du de har alkohol i solskyddskrämen? Vad fyller det för funktion?

#2 - - Malin%20Lundskog:

Tack för att du tipsar, så slipper jag läsa innehållsförteckningar ;-)

Till top