Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Bästa solskyddet utan kemiska filter

Solskydd Jan Marini SPF 30 Physical Protectant, Solskyddsfaktor, bästa solskyddskrämerna för ansiktet, cellular protection cream, fysikaliska filter, jan marini, naturliga ingredienser, solskydd för ansiktet, solskydd utan kemiska filter, spf 30, spf 50, spf för ansiktet, the organic pharmacy Permalink1
 
Nu har jag efter en hel massa timmars googlande på solkrämer bestämt mig vilken solkräm för ansiktet jag ska satsa på denna vår och sommar. Det finns en hel del solskydd med hög spf som är fria från kemiska filter att välja på. Bland annat från Eco CosmeticsLaveraUv Bio och Bjobj.
Bjobj ser bra ut men innehåller kokosolja som är väldigt acnetriggande, jag har torr hy men kokosolja får till och med jag finnar av. Har du en hy som aldrig får finnar kan den däremot vara riktigt bra o skyddar med både zink o titaniumdioxid. 
Eco Cosmetics, Lavera och Uv Bio har bra ingredienser men skyddar med bara titaniumdioxid, vilket inte är tillräckligt, det behövs vara zink i för att det ska skydda bra.
 
Är det inte det ena så är det det andra. Men för mig är det verkligen viktigt att veta att min solkräm ger ett så bra skydd som möjligt, inte innehåller några kemikalier som gör att huden skadas samt inte innehåller alltför acnetriggande ingredienser. Dessutom är det ju trevligt om man slipper se helt vit ut i ansiktet efter att man smort in sig. Mycket krav. De produkter jag funnit som lever upp till alla mina önskemål är:
Cellular Sunscreen SPF 50 från The Organic Pharmacy
 
och
Jan Marini SPF 30 Physical Protectant
 
 
Båda finns att köpa på SkinCity.
 
 
Physical Protectant från Jan Marini skyddar med titandioxid och zinkoxid. Den innehåller inga irriterande ämnen och ingenting som är särskilt acnetriggande. Ett par ämnen i den är yttepytte acnetriggande så om du har mycket problem med acne ska du inte välja denna. Annars ser den helt bra ut. De beskrivs så här på Skincity:
 

Jan Marinis senaste produkt I Superior Sun serien som använder rena fysikaliska filter för ett brett spektra av skydd mot UVA och UVB strålar som minskar risken för tidigt åldrande.  Den ger en lätt tonad hud och mikroskopiska svampar ger en ren och matt finish. Grönt te extrakt och alpha bisabol ger ökat skydd mot fria radikaler och är lugnande efter att ha utsatt huden för UV strålar och värme.
Passar alla hudtyper.

  • Vattenfast upp till 80 minuter.
  • Lugnande och läkande antioxidanter från grönt te, alpha bisabol och Q10.
  • Fri från parabener, doft och olja.
  • SPF 30.

Kan användas på barn över 6 månader

Innehåll: Active Ingredients: Titanium Dioxide 6%, Zinc Oxide 8% Inactive Ingredients: Water/Aqua/Eau, Cyclopentasiloxane, Butyloctyl Salicylate, Dimethicone Polymethylsilsesquioxane, Isododecane, Polyglyceryl-3 Polydimethylsiloxyethyl, Dimethicone, C12-15 Alkyl Benzoate, Aluminum Hydroxide, Stearic Acid, Poly Methyl Methacrylate/EDMA, PEG-9 Polydimethylsiloxyethyl Dimethicone, Camellia Oleifera (Green Tea) Leaf Extract, Bisabolol, Ubiquinone, Glycerin, Ethylhexylglycerin, Dimethicone/PEG-10/15 Crosspolymer, Triethoxysilylethyl Polydimethylsiloxyethyl Hexyl Dimethicone, Caprylyl Glycol Dimethicone/Vinyl Dimethicone Crosspolymer, Sodium Chloride, Hexylene Glycol, Phenoxyethanol Iron Oxides (CI 77492, CI 77491, CI 77499)

 
 Denna kostar hela 599 kronor så det är inget budgetalternativ direkt, men om den är kosmetiskt fin och man trivs med den på sin hy så kan det ju helt klart vara värt det för att få en produkt med kvalitetssolskydd.

Jag kommer inte att köpa den nu, utan väljer att prova solkrämen från Organic Pharmacy, Cellular Sunscreen SPF 50. Detta dels för att den är billigare, den kostar 429 kronor på SkinCity, men framför allt för att jag tycker ingredienslistan ser trevligare ut: 

Rose Hip (Rosa Canina) Oil, Aloe (Aloe Barbadensis), Shea Butter (Butyrospermum Parkii), Zinc Oxide, Marigold (Calendula Officinalis) Extract, Glycerin (vegetable), Glyceryl Stearate, Lecithin, Soybean Sterols (Glycine Soya), Titanium Dioxide, Xanthan Gum, Vitamin E (Tocopherol) , Sweet Almond (Prunus Amygdalus Dulcis), Sweet Orange (Citrus Aurantium Dulcis), Aqua (Water) , Honeysuckle (Lonicera Japonica), Behenyl Alcohol , Sucrose Laurate , Caprylic/Capric Triglyceride.


Ingenting irriterande och väldigt naturliga ingredienser, det enda du med acne skulle kunna reagera på är Evitamin men det är ytterst liten risk. Den innehåller ringblomma som är antiinflammatoriskt och verkar antiseptiskt och läkande. I denna kräm finns även Aloe Vera som lugnar och lindrar hudirritation samt nyposrosolja som innehåller vitaminerna E, C och essentiella fettsyror. Nyponrosolja motverkar rynkor o ger hyn lyster.

Den här härliga solskyddscremen beskrivs så  här på SkinCity:

Sortimentet The Organic Pharmacy Sun Care utvecklades med flera faktorer i åtanke; sortimentet är inte blekande och är lämpligt för känslig hud, spädbarn och barn. Formulan är åldersmotverkande och full av naturliga ingredienser för att skydda, ge näring och fukt.

 

 
#1 - - Estelle:

Hej!
Naturliga solkrämer är verkligen ett kapitel för sig när man vill slippa vitheten, att de inte ska ge finnar m.m.
Har själv inte hittat något som är det "rätta" för ansiktet även fast jag har kört med naturligt i många år.
blev nyfiken på det från The organic pharmacy, har du någon koll på/läst något om man blir vit av det?

Svar: Hej Estelle! Ja det är ju en del att hålla reda på, hade varit skönt om man lyckligt ovetandes kunde ta den med finast förpackning o godast lukt, Jag började med högt solskydd 2003 då jag började med tretinoinkrämer. Har inte hittat nån som man längtar efter att använda. Nu är det faktiskt bara dessa två jag hittat som inte triggar acne, inte innehåller otrevliga kemikalier samt skyddar med både zink o titandioxid. Jag har läst att den ska gå bra att jobba in o inte vara så zinkpasteliknande. Men det tror jag inte helt förrän jag ser det. Så jag recenserar sedan då jag fått hem den, håll tummarna att den är fin på:)
Hanna

Till top