Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Om Solskydd - Spf för ansikte och kropp

Solskydd kemiska filter, mineral filter, pigmentfläckar, solkräm, solskydd, spf, uva, uvb Permalink0
 
Nu när vårsolen börjat titta fram allt oftare är det hög tid att införskaffa ett nytt solskydd. Solskydd är en av de viktigaste delarna i hudvårdsrutinen för att vårda och behålla sin hy så fin som möjligt. Använd en hög solskyddsfaktor varje dag för att undvika att få/förvärra pigmentfläckar och för tidigt åldrande av huden. Jag gör detta året runt då jag använder syror i min hudvård, men på sommarhalvåret bör alla göra det.
 
Så hur ska man då veta vad som är ett bra solskydd för ansiktet? Det finns en hel del att tänka på och jag ska försöka få med det viktigaste här.
 
Typ av filter
Man brukar dela in de filter som används i solkrämer i fysikaliska och kemiska filter. Det finns även solskydd med en kombination av de båda filtertyperna. De flesta solskydden på marknaden innehåller kemiska filter, vanliga sådana är oxybenzone, avobenzone, octisalate, octocrylene, homosalate och octinoxate. Fysikaliska filter består av mineraler, ofta zinkoxid och/eller titanium dioxid. Kemiska filter absorberas av huden och verkar nere i huden. När huden kommer i kontakt med solen börjar filtret att brytas ner. Det innebär dels att du inte får ett hållbart skydd, dels att dessa kemikalier troligtvis inte är bra för huden eller kroppen och då får negativa effekter som gör applicerandet av solskydd kontraproduktivt i min mening.. Se t.ex:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25154366
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24628344
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19856938
 
Jag föredrar alltså fysikaliska filter med mineraler. Dessa lägger sig på huden och reflekterar bort solens skadliga strålar. Nackdelen med dessa är att de ofta ger en vit hinna på huden och kan upplevas som kladdiga.
Jag ser dock inga alternativ här, utan försöker hitta de bästa helt enkelt.
 
 
UVA/UVB
 
UVAstrålning utsätts vi för alla dagar året runt, även då det är molnigt. UVAstrålning går igenom fönster, så tänk på att ha solkräm om du t.ex.  arbetar inomhus nära ett fönster eller när du kör bil.. Jag själv har det alltid. UVAstrålarna är de som får huden att åldras eftersom de når så långt ner i hudlagren och förstör celler där. Det som UVA gör med din huds utseende är att de skapar rynkor, pigmentfläckar samt grövre hy. Titta alltid efter ett inringat UVAmärke på din solskyddsförpackning, det indikerar att solkrämen har ett någolunda högt UVAskydd i förhållande till den solskyddsfaktor som anges. Solskyddsfaktorn har med UVBstrålar att göra.
 
UVBstrålningen är vad som gör oss bruna eller brända. UVB strålningen är starkare då det är soliga dagar, på sommaren samt mitt på dagen. UVB är det som åsyftas då en viss solskyddsfaktor anges. SPF 50 betyder i teorin att du kan vara 50 gånger längre i solen än vad du skulle kunna vara om du inte har solskyddsfaktor på dig. Det handlar då om att inte bränna sig/få färg av solens UVBstrålar.
 
 
Jag ska skriva inlägg framöver med tips om produkter jag gillar!
 
 
Till top