Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Ingredienser som täpper porerna

Hudvård acne, ingredienser som ger acne, portäppande Permalink3
Så var det äntligen sommar som många av oss har längtat efter. Många hudtyper får andra behov på sommaren.. Den som är torr brukar bli mer åt det normala hållet medan du med fet hud kanske känner igen dig i att du blir ännu blankare o fetare i hyn då värmen kommer. Det bästa man kan göra för en fet hud är att undvika porrtäppande ingredienser. Detta gäller även de som liksom jag är åt det torrare hållet men ändå har tendenser till att få en plita då o då.
 
Det finns en skala som mellan 0 -5  som visar hur pass portäppande/acnetriggande en ingrediens är. Fem är de som innebär en mycket stor risk att få acne och noll är de som är helt riskfria. Jag brukar försöka hålla mig till produkter med så låga poäng som möjligt och ingredienser som har över en 3a undviker jag helt. Här listar jag några vanliga 4 och 5 poängare som alla som får en finne då o då bör undvika:
 
 
  • Coconut Butter - 4 
  • Coconut Oil - 4 
  • Wheat Germ Oil - 5
  • Algae Extract - 5
  • Carrageenans - 5 
  • Red Algae - 5 
  • Flax Seed Oil - 4
  • Steareth 10 - 4
  • Propylene Glycol Monostearate - 4 
  • Polyglyceryl-3-Diisostearate - 4
  • Algin - 4 
  • Potassium Chloride - 5 
  • Sodium Chloride (Salt) - 5 
  • Sodium Lauryl Sulfate - 5 
  • Glyceryl-3-Diisostearate - 4 
  • Hexadecyl Alcohol - 5 
  • Isocetyl Stearate - 5 
  • Laureth 4 - 5 
  • Octyl Stearate - 5 
  • Oleth-3 - 5 
  • Oleyl Alcohol - 4
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Var har du varit äntligen ett nytt inlägg som jag längtat!

Svar: Men o vad härligt att höra :)
Hanna

#2 - - Dorotea Pettersson, tidscoach:

Vad jättebra, med en lista. Den ska jag kika på nästa gång jag ska köpa en ansiktskräm eller liknande.

Svar: Tack, vad glad jag blir att du har nytta av listan!
Hanna

#3 - - Malin Lundskog:

Oj så många bra tips. Tack! Kommer du med hösttips?
//Malin

Svar: Vad kul att du gillar tipsen! Idag la jag upp ett blogginlägg med hösttips för huden:)
Hanna

Till top