Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Hur man tar hand om sin hy efter hudtyp

Om huden blandhy, blogg hudvård, fet hy, hudvård för olika hudtyper, hyaluronsyra, normal hy, så tar du hand om din hudtyp, torr hy Permalink2
I mitt tidigare inlägg beskrev jag vad som kännetecknar de olika hudtyperna, det är inte alltid så lätt att veta vilken hudtyp man har nämligen. Nu tänker jag ta upp vilken vård de olika hudtyperna behöver o vad man ska tänka på. Det kan göra stor skillnad på huden om man använder produkter som är anpassade efter ens egen hudtyp. Med rätt vård kan din hy se friskare och jämnare ut samt få mer lyster.
 
Normal hy
Den normala hyn behöver massor med fukt. Det är viktigt att ta väl hand om den redan från ung ålder för att bevara sin fina hy genom åren. Att ha en bra hudvårdsrutin hindrar din hy från att komma i obalans och hjälper dig att få en hy som åldras vackert. Använd en bra rengöring följt av ansiktsvatten, samt använd en fuktgivande kräm såväl dag som natt. Någon gång per vecka mår huden bra av en ansiktsmask som ger fukt. Du kan med fördel även använda peeling innan ansiktsmasken för att huden verkligen ska tillgodogöra sig fukt och annat som finns i masken.
 
Blandhy
För den med blandhy är det ofta välgörande med att regelbundet få ansiktsmassage. Det är bra för de med dålig blodcirkulation vilket är vanligt hos personer med blandhy. Har du blandhy kan du behöva byta hudvård då årstiderna växlar. Du kan behöva en fetare kräm på vintern då huden släpper mer fukt och en lättare på sommaren.
 
Det bästa är att använda olika produkter på olika områden i ansiktet. Visst kan du använda en balanserande dagkräm samt nattkräm. Men det bästa är om du använder produkter för fet hy på den feta T-zonen samt produkter för torr hy på kinderna. 
 
En blandhy mår även bra av att få två olika masker, använd en rengörande, balanserande mask på T-zonen, samt en fuktgivande på kinderna.
Peela gärna innan med enzympeel eller kemisk peeling. Det bästa är om du ibland kör salicylsyrapeeling på de feta områdena och en mildare enzympeel på de torra områdena.
 
Fet hy
Fet hy behöver vårdas med milda produkter som verkar balanserande på huden utan att torka ut. Att använda uttorkande och starka produkter bidrar till yttorrhet vilket gör att huden försöker balansera upp genom att producera mer fett. Det blir lätt en negativ spiral där mycket tvättande med starka produkter skapar fetare hy och mer acne. För att huden ska komma i balans behövs fuktgivande produkter samt undvikande av ämnen som triggar acne.
 
Fet hud mår bra av en djuprengörande peeling som även ökar fuktnivåerna i hudens djupare lager på sikt. Det kan exempelvis vara bra med en glykolsyrepeeling eller en enzympeeling en eller ett par gånger i veckan. En lermask som rengör och balanserar är välgörande för dig med fet hy, men även fuktmasker är bra på denna hudtyp.
 
Torr hy
Den torra huden behöver produkter med ingredienser som låser in fukten i huden, som exempel glycerin, carbamid och hyaluronsyra. Dessutom behöver den torra hyn fett. Detta kan du addera genom lite rikare krämer samt genom att använda näringsgivande oljor som serum under din kräm.
 
Du som har torr hy bör vara försiktig med irriterande ingredienser samt starkt parfymerade produkter då den torra hyn tenderar att vara mer känslig och reaktiv än andra hudtyper. Använd inte starka peelingar, utan välj en mild enzympeeling eller en kemisk peeling med låg syrahalt t.ex en mild mjölksyrepeel.
Då du väljer ansiktsmask är det bra att välja en som är både fuktgivande och närande. Du kan även sova med din fuktgivande mask för att ge huden en riktig fuktboost.
 
 
#1 - - Julias skönhetsblogg:

Vilket bra och tydligt inlägg! Jag har äntligen hittat hem bland Maria Åkerbergs produkter för min torra hy! Trots att jag bara använt produkterna i två veckor har det redan blivit stor skillnad och mina torra fläckar är nästan helt borta! :)

Svar: Tack, kul att du tycker det! Skönt att du har hittat produkter som funkar på din hy. Härligt att se skillnad så snabbt! Jag gillar Maria Åkerbergs produkter jag med :)
Hanna

#2 - - Helena Roth:

Är det nu jag ska ta fram skämskudden? Jag vet nog inte eg vilken hudtyp jag har (normal åt det feta hållet... kanske, eller?!), och det enda jag gör är att äta bra mat och tvätta mig med vatten. *hahaha* Fascineras samtidigt åt att det finns så mycket man (läs du) kan veta om hudvård! Imponerad.

Svar: Tack, vad glad jag blir! Klart du inte ska ta fram skämskudden! Det är ju mitt största intresse så då lär man sig en del av allt läsande, provande o googlande. Skönt att du hittar ett enkelt sätt att sköta din hy som funkar bra för dig:)
Hanna

Till top