Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Tips på hudvårdsprodukter som inte kostar skjortan

Allmänt hudvårdsblogg Permalink3
 
Det är inte alltid jag har råd att köpa mina favoritprodukter, ibland måste man prioritera annat än huden först, även om jag inte gillar det faktumet alls. Så blir det för mig denna månad, eftersom min bil gick sönder igår och gjorde att min hudvårdsbudget krympte rejält. 
 
 
Tänkte därför att jag ska tipsa om produkter som är riktigt bra men kostar lite mindre. Jag tycker det är viktigt att kunna ha en bra hudvårdsrutin o ha bra produkter hemma även när jag inte har råd att köpa det absolut bästa. Jag gör aldrig avkall på mina krav på ingredienser.
 
De produkter jag tipsar om innehåller minimalt med irriterande ämnen och minimalt med komedogena ämnen. Det är mycket svårare än man tror att hitta såna produkter. De allra flesta produkter på marknaden innehåller en mängd ingredienser som triggar acne, så även produkter som marknadsförs för att motverka acne. Produkter som är till för torr hud innehåller många gånger uttorkande ämnen som alkohol samt irriterande ämnen. Jag googlar ju ingredienser på varenda kräm därute för att försöka hitta någon ny bra produkt som förskönar hyn istället för gör ingenting eller skadar. Det är sällan jag hittar nåt nytt i hudvårdsdjungeln kan jag säga, men jag är ju hudvårdsnörd så jag letar ständigt vidare. Detta är iallafall vad jag vill tipsa om idag:
 
Hyaluronic Acid Serum
Detta är ett hyaluronsyreserum som ger en dunderboost med fukt åt alla hudtyper, innehåller noll irriterande och noll acnetriggande ingredienser, endast detta:
Water, Rosewater (Organic Rose Damask), Sodium Hyaluronate, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate

Hyaluronsyran hjälper huden att hålla kvar fukt,, huden får därför ett slätare och mer plumpat utseende. Passar alla hudtyper, den feta hyn kan ha denna endast o den torra hyn kan behöva en rikare kräm ovanpå.
Finns på SRskincare som är en pålitlig engelsk sida. Jag handlar vintertid mina syror härifrån.
Pris: 80 kronor
 
På Sr Skincare hittar jag även detta ögonserum Egf Peptide Serum, som jag tänker prova nu när mitt svindyra ögonserum faktiskt tagit slut. Helt fritt från irriterande ingredienser o med peptider som aktivt stimulerar kollagenproduktionen o ger en slätare hy runt ögat. Innehåller även detta hyaluronsyra så att hyn runt ögat får ordentligt med fukt.
Pris: 137 kronor.
 
 
 
 
Aco Face Toner
Detta ansiktsvattnet köpte jag egentligen för att ha som facemist, gillar att återfukta då jag sitter i torr luft eller spraya på ett nysminkat ansikte för att få bort det pudriga kakiga utseendet. Hittade denna på apoteket o såg till min förvåning att den har superbra ingredienslista:
Aqua, Propylene Glycol, Glycerin, PEG-40 Hydrogenated Castor Oil, Sodium Citrate, Citric Acid, Phenoxyethanol, Sodium Benzoate.
Inget uttorkande, irriterande eller acnetriggande!
Den passar både som ansiktsvatten o att som facemist under dagen. Superbra prisvärd produkt, fuktgivande mild o uppfräschande för alla hudtyper.
Pris 55 kronor på Apotea
 
 Aco Caring Face Cream
Utmärkt kräm för att återfukta o skydda alla hudtyper, inga acnetriggande eller irriterande ingredienser alls. Detta gäller dock inte Acos andra produkter, många innehåller allt möjligt som jag inte skulle lägga på min hy. Denna fuktkräm kan användas även av den mest känsliga o ni med fet hy kan ha den till nattkräm.
Pris 79 kronor. Finns på Apotea
 
 
Nu är detta produkter som vårdar, minskar irritation o torrhet samt hjälper huden att komma i balans. Utom ögonkrämen då som är aktiv. För mer aktiva ingredienser som inte är syror får man betala lite mer, men ett tips är att använda näringsrika oljor till natten för att addera lite mer krut i hudvården utan att det blir så dyrt. Finns att köpa på Crearome, de flesta kostar under en hundralapp.
 
#1 - - Helena Roth:

Vad är ett komedogent ämne, frågar Fröken Nyfiken nyfiket?

Svar: Hej fröken nyfiken :) Jo ett komedogent ämne är något som täpper porerna och som tenderar skapa acne och täppta porer och därmed också pormaskar.
Hanna

#2 - - Maria - Hälsokonsult och personlig tränare:

Vilka bra tips! Jag prioriterar gärna också min hud och vill inte heller ha ämnen på min hud som inte innehåller massa konstigheter.

Svar: Kul att du gillade tipsen:) Ju mer jag läser om hudvård ju noggrannare blir jag faktiskt vad jag använder, både till mig och barnen.
Hanna

#3 - - Alexandra:

Ja det var först när jag slutade använda produkter som skulle hjälpa mot acne som min acne försvann (eller nästan försvann iaf).
Jag använder alltid Maria Åkerberg nu förtiden förut använde jag Weleda som också är ett ganska så billigt och naturligt märke.

Tack för tips! :)

Svar: Det är ju helt galet egentligen att det är på det sättet. Men då vet du verkligen vad jag menar:) Skönt att du blev av m acnen o hittade produkter som fungerar för dig!
Hanna

Till top