Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Vinterrusta huden

Hudvård Hudvårdstips, Hudvårdstips inför vintern, Skydda huden mot kyla, hudvård när det blir kallare ute, torr hud på vintern, vad hjälper mot torr hy, ändra hudvårdsrutin Permalink3
 
 
Nu börjar det bli riktigt höstruskigt o kallt ute. Jag har känt de senaste dagarna att jag fryser riktigt ordentligt när jag varit ute på promenad med lillan i vagnen. Så nu har jag tagit fram vinterkläderna från förrådet, varm jacka, handskar och massa olika mysiga sjalar och halsdukar. Dessutom fick jag ett par Bally curlingkängor av sambon när jag fyllde år förra veckan. En jättefin present! De är dock lite för varma ännu, men det känns skönt att vara beredd på riktig kyla. Men nu är det iallafall handskar och halsduk på.
 
När det blir kallare är det också viktigt att rusta huden för kylan. Precis som att vi inte går i sandaler nu i oktober så är det inte optimalt för hyn med samma produkter året runt. Det är inte lika påtagligt för alla, men vill man sköta om sin hy på bästa sätt är det bra att anpassa hudvårdsrutinen efter årstiderna.

På sommaren är det fuktigare i luften än vad det är nu o då klarar sig många med en lättare lotion. Med torr och kall luft utomhus och även torr luft inne i stugorna när vi höjer värmen blir det tuffare för hyn att behålla bra fuktnivåer.

 Många blir alltså torrare på vinterhalvåret. Även de med fet hy och blandhy kan bli yttorra. Då är det bra att byta produkter till lite fetare och mer närande.

Ett tips är att ha ett bra fuktgivande serum på dagtid och sedan låsa in fukten i hyn med en fetare närande kräm som även skyddar mot kyla. Det blir då som en oljebarriär som hindrar fukt från att ta sig från hyn och ut i den torra omgivande luften. Detta är särskilt viktigt för den med torr eller känslig hy samt för dig som har ytliga blodkärl i ansiktet. 

Jag brukar dessutom använda en fuktgivande mist för att återfukta hyn ofta under dagen. Dels är det skönt att slippa känna sig torr och stram, dels blir jag mindre glansig eftersom hyn låter bli att producera onödigt sebum om man återfuktar ordentligt. Det är bara att spraya på när helst man känner sig torr i hyn under dagen, jag gör det säkert varannan timme. Brukar ha en mist i handväskan och en hemma. 

Ett extra plus är att sminkningen blir mer naturlig o fräsch om man sprayar direkt efter man lagt på foundation och finishing veil/puder. Det blir då ingen kakig känsla utan man får en mer lystrig och återfuktad look. 

Sen är det ju självklart viktigt att återfukta inifrån. Drick, drick, drick! Själv gillar jag inte att dricka vatten när det är kallt o ruggigt. Då tar jag till örtte för att få i mig tillräckligt med vätska, både mysigt och gott o inte vätskesdrivande som kaffe eller svart te.

 
#1 - - lars:

Vilken grymt vacker höstbild

Svar: Hej Lars! Ja visst är den underbar!
Hanna

#2 - - Tess Mabon:

Kokosolja kan jag påminna mig själv om och så gör jag en inpackning över natten i håret och passar på att smörja in hela mig...dock blir det att sova i pyjamas den natten och med en handduk om kudden...eller byta alla lakan dagen efter.
Och du har så otroligt fina bilder i detta inlägg - är det du som har tagit dem själv?

Svar: Hej Tess! Kokosolja brukar jag ta ett par teskedar i smoothien för att det är så nyttigt. Jag brukar även göra hårinpackning med den eftersom den pentrerar stråt. Däremot skulle jag avråda från att använda den på huden i ansiktet då den är mycket komedogen. Det innebär att den täpper porerna och triggar acne. Får du aldrig en enda plita och du har små porer även i t-zonen så kan det dock funka bra! Tack vad roligt att du tyckte om bilderna! Det är inte jag som fotograferat denna gång.
Hanna

#3 - - Helena Roth:

Vilket ljuvligt höstligt foto med alla träden!

Till top