Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Mina 5 hudvårdsfavoriter i badrumsskåpet

Produkttips C-vitaminserum, Jan Marini Bioglycolic Face Wash, Mene Moy advanced cream, Nyponrosfröolja, Phloretin Serum Advanced Formula+, Skin Renu Intensive Serum P, blogg om hudvård, crearome, glykolsyra, hudvårdsfavoriter, jan marini, jämnar ut hudtonen, pigmentfläckar, serum, skinceuticals, solskador, ögonkräm Permalink0
 
   
 
Tänkte tipsa om några riktigt bra produkter som jag är så glad att jag hittat o nu inte kan vara utan.Började skriva det här igår och råkade posta innan det var klart, så för den som hann se det får jag ursäkta och skylla på att jag är nybörjarbloggare. Kom efter hand på att jag har så många favoriter men ska lista de som verkligen är aktiva och jobbar på huden, som förändrar o förbättrar ens hud mer än att bara ge fukt eller så. Här är de iallafall:
 
1. Ekologisk Nyponrosfröolja från Crearome
 
 Denna använder jag som serum på natten. Den är unik på så sätt att den innehåller naturlig A-vitaminsyra. Alltså ett naturligt och mildare alternativ till receptbelagd kräm med tretinoin. Vidare innehåller den C-vitamin och karoten samt linolensyra. Den är regenererande och förbättrar hudens utseende genom att jämna ut hudtonen, verka mot rynkor och förbättra utseendet på ärr o andra skador. Även bra mot akne. Passar alla hudtyper, men främst den som har mogen hy eller akne. Det är en rätt torr olja så man blir inte flottig, utan den går fort in i huden. Jag som har torr hud lägger en fuktkräm på.
Finns på Bodystore för 69 kronor.
 
2. Jan Marini Bioglycolic face wash
Superbra att ha som en mild peel att göra hemma. den innehåller glykolsyra och peelar fram ny fräsch hud utan att skrapa ojämnt på ytan som peelingar med små korn gör. Använder den nästan varje dag på vinter o höst, lägger den på torr hud överallt utom ögonen o låter verka ett par minuter. Efteråt blir huden extra mottaglig för nyttigheter o fukt i serum, krämer o masker.
 
Finns på Skincity för 349 kronor.
 
3.  Mene & Moy Skin Renu Intensive Serum P
Absolut bästa ögonserumet som motade bort mina påsar under ögonen o även återfuktade bra så att fina linjer framträdde mindre. Enda ögonkräm jag prövat som gjort riktig skillnad vad det gäller puffiga påsar under ögonen. 
Finns på Dermastore.se för 995 kronor. Sjukt dyrt, men det räcker i flera månader och gör verkligen skillnad.
 
 
4. Phloretin Serum Advanced Formula+
Superbra serum  från Cosmetic Skin Solutions som är ett C-vitaminserum med extra boost av Ferulinsyra och Florentin. Serumet är en kopia på Phloretin SF från Skinceuticals som är betydligt mycket dyrare. Detta är absolut lika bra.
 

Serumet innehåller 10% Vitamin C,  2% Floretinin samt 0,5%, Ferulinsyra. Dessa ingredienser samverkar effektivt o skyddar huden mot UVstrålar samt fria radikaler. De tre antioxidanterna samverkar på ett kraftfullt sätt vilket också märks på huden tycker jag. Dessutom innehåller det hyaluronsyra som gör att huden behåller fukt o ser plumpad ut. Alltså, serumet verkar både förebyggande mot solskador o rynkor, reparerande av tidigare hudskador samt förskönande och fuktgivande. Serumet minskar alltså pigmentering, jämnar ut hudtonen och stimulerar kollagenproduktionen.
Finns hos Dermastore.se för 499 kronor.
 
5. Mene&Moy Advanced Cream
 
 Det här är en riktigt effektiv och aktiv kräm med 30% glykolsyra, denna skulle jag inte använda på våren och sommaren, eftersom den är så pass stark och nya hudlager kommer att blottas. Man blir solkänslig. Men övriga årstider är den helt fantastisk, tack vare sin höga halt av glykolsyra jämnar den ut hudtonen, får bort milier, förbättrar acne väsentligt och verkar föryngrande genom att stimulera nybildning av huden samt minska djupet på befintliga linjer o rynkor. Man kan jobba upp sig till att använda den åtminstone varannan natt. men har du aldrig använt syror skulle jag rekommendera att börja med en svagare produkt o vänja huden en tid. 
Finns på DermaStore för 549 kronor.
 
Till top