Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Aloe Vera en superplanta?

Hudvård Aloe Vera, Vad hjälper Aloe vera mot, blogg om hudvård, brännskador, forskning om aloe vera, loe vera mot rynkor, pigmentfläckar Permalink5
Alla har vi läst om att Aloe Vera ska vara så himla bra mot både det ena och det andra. Själv har jag en Aloeplanta i köksfönstret o bryter loss en bit om någon av oss här hemma bränner oss. Nu tänkte jag kolla in vad forskningen säger om denna planta. Finns det något forskningsresultat som visar att Aloe faktiskt hjälper mot något? Detta är vad jag har funnit:
 
En studie gjord i Japan visar att kvinnor som dricker Aloe Vera juice dagligen ökar sin kollagen o elastinproduktion i hyn och att deras rynkdjup minskat efter 8 veckor med dagligt intag av Aloe. 
 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25759593
 
Det finns fler studier som tyder på att Aloe Vera som kosttilskott minskar rynkdjupet signifikant och ökar elasticiteten i huden.
 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22495441
 
Jag har funnit ett flertal studier som visar att Aloe Vera applicerat på huden påskyndar sårläkning, hjälper mot brännskador och är anti-inflammatorisk, antimikrobiell samt stimulerar kollagensyntesen
 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25003428
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24895176
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24143047
 
En studie från 2012 visar att ämnet aloin i Aloe Vera är pigmenthämmande o således hjälper mot pigmentfläckar. Ämnet hämmar melaninet, ämnet som ger huden pigment, och verkar uppljusande på huden.
 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22495441
 
Jag sökte efter forskning om Aloe Vera mot acne, men det finns inte mycket om det, så där ska man inte ha för höga förväntningar.
 
Efter denna lilla research känner jag mig övertygad om att Aloe faktiskt hjälper med sårläkning o brännskador. Att nu veta att det dessutom motverkar hudens åldrande samt förbättrar pigmentfläckar gör att jag kommer använda mer Aloe framöver! Det är verkligen en superplanta!
 
Jag känner mig sugen på att utöka min Aloe Vera arsenal med en härlig ekologisk Aloe Vera juice för att ta del av de effekter man får av Aloe Vera som kosttillskott. Så det blir till att leta upp en bra nu.
 
#1 - - Sarah Sjöstedt:

Jag har blivit hooked på Forever Livings Aloe Vore produkter. Jag använder deras ansiktstvätt, ansiktskräm, body lotion, heat lotaion och dricker Aloe Vera Gel varje morgon. Jag har problem med min hy från och till men sen jag börja med dessa produkter så tycker jag ändå att jag märkt en viss skillnad. Det kostar en del med allt detta men det är värt vart enda krona då det handlar om ens hälsa :)

Svar: Vad kul att du har hittat något som fungerar på din hy! Jag är övertygad om att Aloe Vera har ett flertal positiva effekter på hyn och hälsan i övrigt.. Det finns ju också en mängd studier som styrker det. Absolut lägger man ner de pengar som behövs när det handlar om ens hälsa och vad det gäller mig även om hyn då ;)
Hanna

#2 - - Anonym:

Hej! Verkligen en toppen sida du har!! Vad intressant att läsa om att alla aloe vara ska vara så bra! Brukar själv ofta googla "cancer" och bieffekter på något medel produkt jag är intresserad av. Och det gjorde jag på just aloe vera en gång och då som det upp att via råttor, om jag fattade rätt, uppstod cancer till följd av aloe vera?! Hur höga doserna var vet jag ej, ej heller om detta är korrekt?! Så skulle vara tacksam om flera kunde kolla upp detta, om detta stämmer?! För svårt att veta om informationen på diverse sajter är pålitlig och när man kan vara säker på att det är sann fakta man får ta del av. Det är så många studier som görs och som kan tala mot varandra, så vet ej vad jag ska tro! Men nu är det så mycket aloe vera i krämer schampo och dryck så något som är värt att kolla upp mer! Svara väldigt gärna om du också har kollat upp detta och vad du tror, fått veta!!

Svar: Jag har inte koll på det faktiskt, jag är inte medicinskt utbildad så jag kan inte svara på frågor om vad som ger cancer och liknande. Ett tips är att googla på pubmed som är en databas med medicinska studier. Där kan du söka efter studier om det du är intresserad av och få reda på vad forskningen säger. Lycka till :)
Hanna

#3 - - A:

Hej! Vilken bra sida du har!!
Du kanske skulle också googla aloe vera och cancer, vet ej vad jag ska tro..enligt en forskningsstudie test på råttor fick de cancer av aloe vera..Är det likadant med A- vitaminsyra tretinoin?

Svar: Hur menar du om det är likadant med tretinoin? Om man får cancer av det? Tretinoin gör ju huden mycket solkänslig vilket innebär att om man kör mycket tretinoinkrämer och sedan solar utan att ha högt spf eller hatt/keps så ökar man ju hudens utsatthet för skadliga strålar. Aloe vera och cancer har jag inte hört något om. Vad heter studien du refererar till? Vore intressant att läsa.
Hanna

#4 - - Dorotea Pettersson, tidscoach:

Aloe Vera är verkligen en bra planta och bra till mycket. Jag har alltid något aloe vera kräm/gelé av något slag hemma ifall någon bränner sig här hemma.

Svar: Ja eller hur! Alltid bra att ha hemma:)
Hanna

#5 - - Alexandra:

Ja Aloe Vera verkar kunna användas till mycket.
Älskar Aloe Vera dryck - sån där från Njie och Nobe med fruktkött i. Men den innehåller ju inte jättemycket Aloe Vera, men gott är det. ;)

Till top