Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Vad har du för hudtyp?

Om huden blandhy, fet hy, hudtyper, normal hy, torr hy, vilken hudtyp har du Permalink2
 Ens hudtyp kännetecknas av vad man har för fukt o fettnivå i hyn samt hur lättirriterad hyn är. En persons hudtyp kan förändras genom livet på grund av hormoner och åldrande. Med åldern får de flesta av oss torrare hy.
 
Torr hy 
Torr hy är lättirriterad, känns stram och kan flagna. Den är ofta känsligare än andra hudtyper. Torr hy tenderar att reagera på produkter med att bli irriterad och/eller röd. Torr hy är mer benägen att bli rynkig än andra hudtyper. Torr hy har porer som oftast är små o omärkbara. Torr hy tenderar att bli mindre elastisk vid tidig ålder och fina linjer framträder lätt. Känslig hy är en variant av torr hy o är oftast mycket reaktiv.  
 
Normal hy
Den normala hyn har knappt synliga porer, får sällan finnar, är inte särskilt känslig, känns inte stram och är inte oljig. Denna hy är den som har minst problem och ser frisk ut. Den är elastisk och har lyster även med minimal vård.

 

Blandhy 
Är en kombination av fet och torr hy på olika områden i ansiktet. Din hy är torr på kinderna  o kring ögonen, men fet i T-zonen (panna, näsa, haka). Har ofta porrmaskar på näsan o ibland på panna o haka. Kan även ha problem med acne. Stora porer som är synliga på näsan medan porerna på kinderna är små o omärkbara. 
 
Fet hy 
Den feta hyn tenderar att vara oljig och blank på ytan. Huden kan ju kännas fet på ytan framåt kvällskvisten på alla hudtyper, den som har fet hy upplever ofta detta redan vid lunchtid. Fet hy har lite bättre naturligt skydd mot solen och reagerar sällan på produkter på det vis som torr hy gör. Fet hy är ofta acnebenägen. Den feta hyn får inte rynkor lika fort o mycket som den torra. Känneteckans även av stora porer.
 
 
 
Det är viktigt att välja hudvårdsprodukter som matchar ens hudtyp. Kommer att skriva om detta i nästa inlägg..
#1 - - Webbtanten/Anna:

Jag har normal hy. Är 50 år och har aldrig använt annat än vatten och ibland duschcreme i ansiktet. Sminkar mig inte heller så min hy är väldigt naturlig med lite rynkor :) Får ofta höra att jag ser mycket yngre ut. Glad att jag har den hy jag har, vet att alla inte har det så.

Svar: Tack för din kommentar! Härligt för dig att ha en sån fin o lättskött hy😊
Hanna

#2 - - angelicasvarld.blogg.se:

Jag har varit hudanalys och har fått produkter för min hy...å ja rätt produkter är sååå viktigt!

Svar: Härligt att du fått hjälp o kolla upp din hudtyp o fått produkter som passar dig😊🌸
Hanna

Till top