Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Lyckas med hemmablondering

Produkttips, hårvård bleka utväxt själv, blogg hudvård, få bort oranga toner, mood pärlblond, silverschampo, skönhetsblogg Permalink2
Jag har valt att leva lite on the wild side här på bloggen. Igår tog jag ut svängarna och skrev om naglar och nu går jag vidare på temat ickehud och skriver om håret. Huden är ju mitt främsta intresse men jag gillar det mesta annat inom skönhetsvård också.
 
 
Till saken nu iallafall.. Jag brukar bleka mitt hår själv och få fram en fin guldblond nyans. Detta gör jag med Mood 102 pärlblond.  
Den bleker håret lagom mycket det blir ungefär fyra nyanser ljusare och så har den askiga pigment så att man inte blir så orange eller gul. Brukar lägga den på utväxten bara och låta verka ett tag tills det nästan är så ljust jag vill ha det. Då brukar jag ta det som är kvar i flaskan och massera in i botten och liksom kamma med fingrarna nedåt längderna lite olika långt på olika ställen så att det inte blir några synliga "kanter". Så får det verka 10 minuter till och resultatet har alltid blivit väldigt jämnt och fint. Jag har naturligt mellanbrunt hår med mycket röda pigment. Detta gör att det är svårt att få en snygg blond färg och att håret gärna blir orange. Det har hänt ett flertal gånger att frisörer har gjort mig kycklinggul eller gjort vita slingor på mig. Därav har jag övergått till den mer pålitliga gör det själv metoden.
 
Tycker helt klart det är värt besväret när resultatet är pålitligt och dessutom är det mycket billigare än att gå till frisören. Hos frisören klipper jag mig bara numera.
För att behålla en lagom guldig ton som inte är för gul brukar jag använda silverschampo. Jag har testat varianter från Fudge, Matrix och REF. Tyckte alla de tre var bra. Märkte ingen skillnad på dem mer än doften.
 Fudge luktar godast i mitt tycke. Nu beställde jag Loreals silverschampo, den funkar också bra men luktar lite herrparfym så den kommer jag inte köpa igen.
 
 Så mitt recept för att lyckas bli blond om du som jag är mörk i grunden är att köra med Mood pärlblond och sedan silverschampo. Står du redan där o är orange eller gul finns det faktiskt räddning att få. Är du orange så kör du med Mood pärlblond 102 så att du får en ljusare och askigare nyans. Är du gul o inte vill gå ljusare köper du en ljus askblond färg. Förslagsvis denna
Detta är en färgning som inte bleker mer men tonar ner gula och orange toner i håret. Du ska då inte göra färgning som vanligt utan massera in den i blött hår som ett schampo. Sen håller du koll i spegeln och efter cirka en till fem minuter kommer dit hår att vara mer askigt . Om du blev för ljust gul o vill gå lite mörkare kan du göra som ovan fast med nyansen mellan askblond. 
 
#1 - - Tina:

Hejsan, trevlig läsning :) Bara undrar en grej, jag brukar köra Mood Pärlblond efter annan blondering för att bli av med allt gult/orange. Gör det alltid på blött hår enl instruktion. Nu plötsligt står det att jag ska göra det på torrt hår! Är detta nåt du oxå lagt märke till? Har du kört på torrt hår nån gång, eller hur gör du?

Svar: Hej Tina!Jag har aldrig läst i instruktionen faktiskt utan har alltid kört i torrt hår om jag minns rätt. Nu sist jag gjorde hade jag Kung Markattas kokosolja i hela håret, rejält så att det var helt genomfettat. Sedan applicerade jag Mood pärlblond bara på utväxten och det blev väldigt bra. Jag upplever att det slet på håret mindre än vanligt.
En annan förändring jag har märkt sedan de bytte förpackning nu i år är att det förut stod att man kunde göra den på ljusbrunt hår och att den bleker 3-4 nyanser. nu har de ändrat till att den mörkaste färg de rekommenderar att man har är mörkblond och att den bleker 2-3 nyanser. Blev lite skeptisk då jag såg det, men jag märkte faktiskt ingen skillnad.
Hanna

#2 - - Karin Lundgren:

Hej! Jag är intresserad av ett samarbete med mig, men hittar ingen mail. Kontakta mig gärna för mer info. MVH Karin

Till top