Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Bästa rengöringen för hy med acne

Produkttips Bästa ansiktsrengöringen, Hudvårdstips mot acne, Jan marini bioglycolic cleansing gel, Vad hjälper mot acne, bästa produkterna mot acne, bästa rengöringen för acnebenägen hy, hudvårdsblogg, rengöring med syror Permalink0
 

 

I mitt tidigare inlägg om vad som hjälper mot acne utlovade jag tips på produkter. Här kommer tips på rengöring för dig med acne. 

 

Det kan tyckas lätt/slumpmässigt att bara rekommendera en serie produkter. Det ligger dock väldigt mycket arbete bakom. 

 

Det finns något som kallas för ”comedogenic rating” där man bedömer en ingrediens utifrån hur den riskerar att trigga acne från 0-5 där 0 är ingen risk och 5 är högrisk. Att en ingrediens är komedogen betyder att den täpper porerna och/eller triggar igång acne.

Jag själv använder bara produkter med väldigt få komedogena ingredienser och sällan något som innehåller ingredienser med högre än en 3a i comedogenic rating. Jag tipsar således bara om produkter här på bloggen som inte innehåller starkt komedogena ingredienser. Det är inte lätt att hitta såna produkter och när det gäller personer med aktiv acne är mitt råd att vara ännu mer noga med ingredienserna. 

 

Denna rengöring är King shit för acnehy och fet hy och ger dig en daglig exfoliering: 

 

 

Rengöring:

Jan marini bioglycolic oily skin cleansing gel

Den innehåller bara ingredienser som har 0 i comedogenic rating fram till ingrediens nummer 14. De 14 som de är mest av o ingrediens nummer 15 har en rating på 2 vilket fortfarande är väldigt lågt o särskilt ofarligt då denna ingrediens är så långt bak i listan. Denna rengöring innehåller inga irriterande ämnen. Den har ett surt pH på 3,25 som acnebakterierna inte trivs i. Jan Marini bioglycolic oily skin cleanser innehåller 12% glykolsyra, det är en ahasyra som exfolierar huden o motverkar täppta porer o uppkomsten av nya blemmor. Vidare jämnar den ut hudtonen o förbättrar hudens textur.

 

Pris på Skincity: 237 kr

 

Innehåll: Water, Ammonium Lauryl Sulfate, Ammonium Laureth Sulfate, Glycolic Acid, Disodium Cocoamphodiacetate, Glycerin, Ammonium Hydroxide, Propylene Glyco, Diazolidinyl Urea, Methylparaben, Propylparaben, Fragrance.

 

Du applicerar den på torr hy o masserar in i ansiktet, undvik ögonområdet. Sen låter du den verka. Börja med en minut för att se hur hyn reagerar, sen kan du pröva att ha den på längre om din hu tål det. När jag hade den lät jag den sitta på i fem minuter ungefär, medan jag borstade tänderna o satte på kaffebryggaren.  Man kan använda denna både morgon o kväll om man vill och om hyn tål det. Om man har känsligare hy kan man begränsa användningen av denna rengöring till kvällen o använda en mildare rengöring på morgonen.

Till top