Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Varför är pH viktigt i hudvård?

Hudvård, Om huden Få frisk hy, Hudens pH, acne, bli av med acne, blogg om huden, hudvårdsblogg, pH i rengöringar, pH-värde hudvårdsprodukter Permalink4
 
Jag har nördat in mig mer o mer i vilken roll pH-värdet har i hudvårdsprodukter. Ju mer jag läser ju mer inser jag att jag missat. Det är en hel vetenskap o jag kan bara tillgodogöra mig grundläggande fakta eftersom jag inte är kemist. Skulle nästan kunna tänka mig att läsa mer kemi bara för att förstå ännu mer om hudvård o just nu om pH. 

Jag brukade tro att detta med PH värde och syramantel var oväsentligt snick snack så länge ingredienserna i produkten var bra. Så är dock inte fallet o jag förstår mer o mer hur viktigt ( och komplicerat) det är ju mer jag läser om det. 

Så vad är egentligen pH? Jo pH-värdet anger hur surt eller basiskt något är på en skala från 1 till 14 där 1 är supersurt och 14 är väldigt basiskt. 7 är neutralt o allt under 7 räknas som en syra medan allt över 7 räknas som basiskt. På pHskalan här nedan ser ni lite olika exempel på pH-värden. 

 

Hudens pH hos en frisk vuxen ligger på ungefär 4,2 -5,6 ( den är lätt sur) och vatten ligger på 7-8 och är alltså neutralt. Många rengöringar och tvålar har ett pH-värde runt 7-10 o är därmed alkaliska. När vi använder produkter som har ett annat pH än huden så påverkas hudens pH, detta sker även då vi bara använder vatten eftersom det har mycket högre pH än huden.

 
I rengöringar vill vi ha ett pH-värde som är samma som huden eller lägre för att inte höja hudens pH i onödan. 
 
När vi använder rengöringar med högre pH än 5,6 ungefär,  rubbas hudens naturliga balans och dess skydd mot dåliga bakterier blir mycket sämre. Man kan ju lätt tro att rengöringen inte spelar så stor roll eftersom den är på hyn så kort tid. Det är dock tvärtom eftersom rengöringen påverkar hyns pH och om man använder en rengöring med för högt pH kan inte huden tillgodogöra sig av efterföljande produkter optimalt. Detta beror på att många aktiva ämnen i hudvård bara fungerar om pHvärdet är någorlunda rätt.
 
Ännu värre är att då hudens yttre lager, stratum corneum, får förhöjt pH till följd av fel produkter blir det väldigt trivsamt för acnebakterier. Många vet ju inte detta utan skrubbar o bubblar på med produkter mot acne med fel pH.
 
De som har problem med acne kan bli av med detta eller minska problemet bara genom att byta ut alla produkter till andra, som har surare pH. Då behålls hudens naturligt sura pH o då trivs inte acnebakterierna särskilt bra.
 
Detta beskrivs i flera studier, bland annat i Skin pH: from basic science to basic skincare (Ali SM, et al. Acta Derm Venereol. 2013.) (Jag kan tyvärr inte länka av nån underlig anledning när jag mobilbloggar, ordnar klickbara länkar o efterhand när jag kan sitta vid datorn.)
 I studien ovan står följande:
 
"In vitroP. acnes grows well at pH values between 6 and 6.5 and growth is markedly reduced at pH values less than 6. In a study of acne-prone patients, the number of facial inflammatory lesions was compared in subjects using a conventional alkaline soap versus those using an acidic syndet bar. The number of inflammatory lesions increased in the alkaline soap group and decreased in the group using the acidic syndet at statistically significant levels by the 4th week of application."
 
 Det känns ju ganska solklart att man inte vill förstöra sin hud genom att använda produkter med fel pH nu när man vet detta. För den som har acne är det ju extra viktigt.

För att yttermera få mig att vilja köpa pHtester o kolla igenom alla mina produkter dundrade studien på med att högre pH är = hyn hos äldre och hy som inte kan bevara fukt:

"Increased skin pH and reduced buffer capacity has also been documented in skin of the elderly . Ceramide deficiency, observed in aged skin  has implications for barrier function and may be explained by elevated activity levels of certain enzymes that have alkaline optima. Alkaline ceramidase, which has a pH optimum of 9 and is involved in barrier lipid degradation, has higher activity in aged human skin."

Kortfattat innebär detta att vill du att din huds förhållanden ska efterlikna en äldre människas hud så använder du produkter med pH högre än 5.6 o vill du att din hy ska behålla sitt skydd mot yttre påfrestningar, acne o andra bakterier samt för tidigt åldrande så använder du produkter med pH en bit under 5.6. 
 
 
  
 
 
 
#1 - - Anonym:

Vad intressant, det hade jag ingen aning om!!

Svar: Kul att du också tycker det!
Hanna

#2 - - Helena Roth:

Så spännande! Blir nyfiken på alla dina produkters pH, och så tänker jag att jag tvättar mig ju i princip med vatten som inte är så långt ifrån hudens pH. Alltid nått bra med det enkla valet ;-)

Svar: Eller hur, visst är det spännande! Kul att du tycker det! Jag återkommer med inlägg om mina produkters pH när jag köpt hem pHtest. Ja vatten är bättre än många produkter som har ännu högre pH eller innehåller massa konstigheter. Tyvärr ligger ju vatten också rätt högt, på pH 7-8 medan huden blir glad om den får fortsätta vara under 5.6.Hoppas du får en fin lördag :)
Hanna

#3 - - Gunnar F Novik:

Intressant. Kan en hel del om Ph, men just detta om huden och Ph visste jag inte så mycket om. Däremot vet jag att för surt på huden oxiderar den, precis som att för basiskt också är skadligt. Lite lagom är väl bra?

Svar: Absolut Gunnar, lagom är bäst, skulle vi lägga på produkter med pH 1-2 skulle vi skada vårt ansikte. Hoppas du har haft en fin måndag :)
Hanna

#4 - - Emma P :

Väldigt intressant läsning! Jag har ju acnebenägen hud och använder en kräm med syra men min rengöring har jag inte koll på. Får kolla upp det!:)

Svar: Tack Emma, vad glad jag blir! Ja kolla rengöringen, håller tummarna att den har lågt pH-värde:)
Hanna

Till top