Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Recension av produkterna i GlossyBox april 2015

Allmänt april 2015, glossybox, glossybox april 2015, maybeauty, produktrecensioner, recensioner, silicea, teeez, yves rocher, yves rocher serum vegetal Permalink1
 
Original Silicea hår och hud: Det är en flaska på 200 ml. Den beskrivs så här: Näring för ditt hår och din hud med biotin som bidrar till att bibehålla normalt hår och hud. Original Silicea är ett välkänt varumärke som har funnits på den europiska marknaden sedan 1950-talet.
Ingredienser: Renat vatten, kiseldioxid, biotin (vitamin b7) .
 
Min åsikt: Den här har jag använt i omgångar olika perioder i livet. Första gången var då jag i 20års åldern fick acne. Då använde jag denna både som kosttillskott samt lade gelen på huden som en renande ansiktsmask. Detta hjälpte mig med min acne, men jag vill varna dig med känslig eller torr hud att lägga denna gel på huden då den är mycket uttorkande, har du fet och acnebenägen hy som jag hade då jag använde den, då fungerar den mycket bra som mask. Den torkar och blir vit och stel, skölj av den då den torkat. Jag har även hittat forskning som visar att denna efter 90 dagar ökade hudens tjockhet samt minskade rynkor och förbättrade hår och naglar. En annan studie visar att den hjälper mot acne. 
se här: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8112478
och här: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8854287
 
Så jag rekommenderar absolut denna, tycker att det är en bra produkt. Själv kommer jag ta den som kosttillskott och inte lägga som mask, då min hy med åren blivit torr och känslig.
 
Nästa produkt i Glossyboxen är en dagcreme från Yves Rocher. Jag har inget vidare förtroende för Yves Rocher, då de tidigare produkter jag prövat därifrån genom åren sällan varit bra. Den här krämen heter Serum Vegetal Wrinkles and Radiance - Smoothing day care. Beskrivs så här av Yves Rocher: En utslätande dagcrème som återaktiverar lystern och effektivt minskar linjer och rynkor, samtidigt som den håller huden återfuktad hela dagen. Ger ett slätare, ungdomligare utseende och en mjuk, len känsla.
 
 
Min åsikt: På Yves Rochers hemsida hittar jag ingen innehållsförteckning över produkten vilket jag tycker känns märkligt. Det står dock på förpackningen och ser ut som följer (mums) :
aqua, glycerin, caprylic triglyceride, dimethicone, methylpropanediol, cetyl alcohol, glycine soja oil, sesamum indicum seed oil, methyl glucose sesquistearate, brassica campestis seed oil, centaurea cyanus flower water, talc, peg-100 stearate, glyceryl stearate, acacia senegal gum, aphloia theiformis leaf extract, phenoxyethanol, inositol, parfum, carbomer, ethyl linoleate, xanthan gum, lecithin, tocopheryl acetate, sorbic acid, retinyl palmitate, sodium hydroxide, bht, tetrasodium edta, mesembryanthemum crystallinum extract, sodium benzoate, citric acid, tocopherol, potassium sorbate, propyl gallate.

Inledningsvis kan jag säga att glycine soja oil som det är rätt mycket av i är väldigt acnetriggande, så denna kräm kanske ska undvikas av dig som lätt får plitor eller har acne. Annars ser det helt ok ut ända ner till det lilla ordet BHT. BHT är ett konserveringsmedel som påverkar fettomsättningen i kroppen, de minskar upptaget av Dvitamin i kroppen o är dessutom cancerogent och allergiframkallande. Eu har listat BHT som misstänkt hormonstörare. Dessutom är det mycket skadligt för vår miljö.
 
Detta gör sammantaget att jag inte lägger mer energi på denna kräm eftersom jag inte vill smörja in mig med något som påverkar mina hormoner, är allergiframkallande samt kan ge mig cancer. Det finns så mycket härliga bra produkter därute där man slipper oroa sig för sånt.
 
Mitt betyg: 1 stjärna av tio
 
 I Glossyboxen kom även denna 
 
Crayon Lipstick från Lord and Berry: I min box fick jag den i färgen Kiss. Denna blev jag glad att få, den är väldigt pigmentrik och har en härligt vårig tomatröd färg. Det är inget jag brukar använda o inte en färg jag skulle köpt själv, så en perfekt provprodukt för mig. Har testat den på läpparna och den känns otroligt mjuk trots att det är en penna, väldigt pigmentrik och sitter riktigt bra.
 
Mitt betyg: 10 stjärnor av tio.
 
Nästa produkt som kom var en jättesöt förpackning med nagellack från Teeez. Det heter Head over heals nail lacquer och är i färgen California Sunshine
 
Min åsikt: Provade denna ikväll, kände inte till märket sen innan, men tycker förpackningen är jättesöt, älskar guld o glitter så den här tilltalar verkligen mig, vet inte hur bra det sitter eftersom jag applicerat idag. Ser fint ut, transparent blänk med guldglitter i.
 
Mitt betyg: 10 av 10 stjärnor
 
Nästa produkt är en ansiktsmask från Maybeauty, The Incredible Facemaskpå hemsidan framgår att den ska ta bort pormaskar, ta bort olja i fet hy, ta bort acne samt lyfta bort död hy. Den innehåller: 
deep sea mud, triethanolamine, carbomer, glycerin, polyvinyl alcohol, sodium alganite, ethyl alcohol, liquid germall plus, destilled water.
 
 
Min åsikt: Lera är ju bra för hyn, men i övrigt innehåller denna mask inget som är bra för hyn, bara konserveringsmedel, vatten, parfym samt i och för sig glycerin som fuktgivare. Sodium alganite är kraftigt comodogent, risken för dig med acne att se nya plitor är alltså mycket stor. Det ämnet är samtidigt mycket irriterande och ingenting jag vill rekommendera någon att utsätta sin hy för. Jag kommer inte att använda min.
 
Betyg 1 stjärna av 10.
#1 - - Sandora:

Har oxå använt nån silicea som kosttillskott, men då var det för magen. Men läste sen att det är bra för hud och hår oxå

Svar: Hej Sandra! Ja vad kul! Jag tog den också för magen en period, den är bra mot magkatarr.
Hanna

Till top