Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Hyperpigmentering

Om huden Hydroquinon, Hyperpigmentering, Jämna ut hudtonen, Melasma, kemisk peeling Permalink0
 
Det största problemet jag har med min hud är min melasma.  Det är hyperpigmentering som utlöstes under graviditeten. Hyperpigmentering innebär att huden producerar för mycket pigment på vissa delar av huden. Man får således mörkare fläckar, ofta på panna, kinder eller överläpp. 
 
Hyperpigmentering är svårt att bli av med o det finns tyvärr ingen quickfix som tar bort eländet.
Det man kan göra är
 
1. Undvik att sola. Solen förvärrar pigmentfläckarna o solar du är det meningslöst att lägga ner tid o pengar på någon typ av behandling.
 
2. Använd minst solskyddsfaktor 30 då du är utomhus, helst året runt.
 
3. Använd keps eller hatt då du är ute i soligt väder. Jag var dumt nog en eftermiddag på stranden i Sverige i sommar utan keps  men med SPF 50. Min fläck i pannan blev mycket mörkare o det kommer ta månader av behandling för att få den så ljus som den var innan.
 
4. Under förutsättning att man följer steg ett till tre så är kemisk peelingar effektivt. Eftersom det inte går att undvika solen helt under sommarhalvåret rekommenderar jag att göra dessa peelingar under de mörkare månaderna. Glykolsyrepeel, mjölksyrepeel men framförallt mandelsyra är effektivt mot fläckarna.
 
5. Det finns ett flertal naturliga ingredienser som har viss blekande eller pigmenthämmande effekt enligt studier. Tex kojic acid, azaleic acid, mullberryextrakt och lakritsrot. Att applicera en kräm med både en syra som exfolierar o en eller fler av dessa ingredienser kan hjälpa.
 
6. Det mest beprövade mot pigmentfläckar är ett ämne som heter hydroquinon. Det är förbjudet inom EU då det är cancerframkallande om man äter det o det finns en del biverkningar som är jobbiga. Men använder man det på rätt sätt så är det den lättaste o snabbaste vägen att få en jämn hudton igen.
 
Till top