Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Rätt sak på fel ställe

Hudvård, Produkttips Ansiktstvätt med lågt pH, Bra ansiktsrengöring, Hudvårdstips, Lactacyd duschcreme, Lactacyd i ansiktet, Sodium laureth sulphate, blogg om hudvård, hudvårdsblogg, sls Permalink4
 
God kväll! Hoppas ni har en lika mysig lördagkväll som jag har. På eftermiddagen gick jag barnvagnspromenad med min lilla dotter o sen har jag o sambon ätit Carpaccio. Supergott, det är min favoriträtt!
 
Med anledning av gårdagens inlägg om pH-värde har jag sökt runt efter en rengöring med lågt pH. Den jag har haft är Minicare babywash o jag skulle gissa att den ligger runt pH 5.5 eftersom den anges som pHneutral. Jag vill ha något ännu surare o efter mycket googlande valde jag:
Lactacyd duschcreme
 
Nu tänker ni säkert att duschkräm ska man inte ha i ansiktet osv. Men, jag tycker det är superviktigt att tänka till själv ibland. Helst hela tiden:) Finns så mycket dåliga produkter som marknadsförs som milda eller specialanpassade för ansiktet fast de innehåller starka tvålämnen och eller irriterande ämnen och så pHvärdet som också ofta är alldeles för högt. 
 
Alla ingredienserna i Lactacyd är milda, inga starka tvålämnen som Sodium laureth sulphate o liknande och ett pH på 3,5. Den är köpt! 
 
Bättre rätt sak på fel ställe än fel sak på rätt ställe :) Så tycker iallafall jag!  
 
Har du några produkter du använder till något annat än de är avsedda? Berätta gärna! 
 
Mysig lördag allihop därute!
 
#1 - - Tess Mabon:

Lactacyd - minnen tillbaka till min moster och mina småkusiner när jag var nybliven tonåring. Tack för den påminnelsen :-)

Och japp, gillar det du säger: "Bättre rätt sak på fel ställe än fel sak på rätt ställe"!!

Svar: Hej Tess! Vad roligt att du blev påmind om din ungdom :) Lactacyd är ju en gammal klassiker som jag också minns från barndomen.
Hanna

#2 - - Jenniefer:

Supersmart att börja tänka på det sättet då det finns mycket saker som kan användas till annat än vad det görs reklam för.

Svar: Tack vad glad jag blir:)
Hanna

#3 - - Estelle:

Hej!
Efter att du kommenterade på min blogg och jag kollade runt lite på din blogg impulsköpte jag faktiskt Minicare babywash, har dock inte testat den än, står ju att den har ett hudnära ph så man borde ju inte vara rädd för att ph-värdet skulle vara för högt på den.
Efter mycket googlande testade jag själv just Lactacyds duschcreme till ansiktet för några månader sedan ;)
Tyvärr upplever jag den för uttorkande för mig i ansiktet, hoppas att det fungerar bättre för dig.

Svar: Hej Estelle! Kul att du gillade tipset om Minicare babywash. Jag tror o hoppas att du kommer gilla den! Har du hunnit testa?Den innehåller ju en mycket stor andel glycerol som hjälper huden att behålla fukt. Tror den kommer passa dig om du har lätt för att bli torr. Den är så mild och skonsam. Lactacyden innehåller ju väldigt milda rengörande ämnen och alltså ingen Sodium laureth sulphate eller liknande. Den har ju dock omvänt ratio, mer andel rengörande ämnen och mindre andel glycerin, som hjälper huden att hålla fukt. I Minicare mousse wash är det ju glycerol som ingrediens nummer två, efter vatten. Det innebär alltså att det är mest vatten och glycerol i den.
Får se om jag med blir torr av Lactacyden, då kommer jag gladeligen tillbaka till mjuka härliga Minicare baby mousse wash :)
Hanna

#4 - - Emma P:

Tack för tipset, jag ska absolut hugga mig en sån här, får se om jag vågar använda den i ansiktet:)

Svar: Ja men absolut, gör det! Du vågar använda den i ansiktet, det är bara bra för din hy :)
Hanna

Till top