Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Recension av Mentholatum - Hada Labo AHA+BHA Face Wash (Mild Peeling)

Recensioner Hada labo, Hada labo aha+bha face wash, Hada labo mentholatum AHA+BHA face wash, Hudens pH, Hudvård blogg, Hudvårdsrutin, Kbeauty, Yesstyle, asiatisk hudvård, pH i rengöringar, pH-värde hudvårdsprodukter Permalink1
 
 Denna rengöring från det japanska märket Hada Labo har jag använt i min kvällsrutin sedan slutet av september då jag fick hem min beställning med massor av härliga k-beauty produkter.
På YesStyle beskrivs den så här:
 
"Mild and gentle facial wash provides light exfoliation with AHA and BHA, polishing skin surface and refining its texture for visible smoothness. Rich lather sweeps away dirt and oil without stripping off skin's natural moisture content, for an immaculate clean without a tight feeling. Gentle formula is free of fragrances, mineral oil, alcohol and colorant, making it suitable even for the most sensitive skin types."
 
Pris på YesStyle 124 kr.
 
Nu har jag alltså haft den i snart en månad och hunnit bilda mig en uppfattning om den. Dessutom har jag tagit reda på mer om den efter mina djupdykningar i pH-träsket. 
 
Känslan: Den är som en väldigt kompakt kräm och är väldigt dryg. Jag har tagit en väldigt liten klick och spritt ut i blöta händer.
Som ni ser så löddrar den knappt vilket är bra i min bok eftersom lödder betyder tvålämnen som torkar ut hyn.
 
Den känns dock inte så härlig, den är för kompakt och krämig, men det är ju en smaksak. Den är nästan doftfri. Känns överlag trist. Inte någon SPAfeeling, ingen god doft o ingen pirrande känsla i huden av att syrorna i den jobbar. 
 
Funktionen: Den tar bort allt smink jag har på huden, utom runt ögonen då där jag använder en annan rengöring. Huden är inte torr efteråt men den känns inte heller särskilt exfolierad utan bara ren. AHA+BHA innehållet märks inte av nämnvärt.
 
Ni som har läst mitt inlägg om pH förra veckan vet att jag nu har för avsikt att kolla upp pHvärdet på alla min hudvårdsprodukter. Jag har ännu inte fått hem min pHmätare. Istället har jag fått stilla min nyfikenhet genom att leta på nätet efter vad andra hudvårdsnördar kommit fram till.
 
Jag har hittat en lista på asiatiska rengöringars pH-värde sammanställd på ett amerikanskt  hudvårdsforum. Där står Hada labo mentholatum AHA+BHA Face wash (mild peeling) med och pH är angett till 6. Det är alldeles för högt för att vara bra för hyn. På förpackningen anges ju att den är pH-balanserad. Läste på Hada labos hemsida och där framgår att pHbalanserad för dem betyder mellan 5.0 och 6.0 vilket inte alls är så balanserat egentligen.
 
För att vara på den säkra sidan gällande pH:t kollade jag efter om fler hade pH testat denna rengöring. Hittade ett par stycken hudvårdsbloggar som recenserat rengöringen och de hade också uppmätt denna till pH 6.0.
 
Detta innebär att syrorna som ska ge en mild peeling ( med betoning på mild) knappt verkar. 
Kortfattat kan man säga att aha o bha verkar inom särskilda pH-värden:
Ju högre pH ju mindre effekt av syrorna. Jag vet inte hur många procent aha respektive bha denna rengöring innehåller men vid ett pH på 6 är det försvinnande liten del av syrainnehållet som är aktivt. Den är alltså förkastlig som peeling och har för högt pH för hyn även bara som rengöring.
 
 
Köpa igen: Nej, det kommer jag inte göra och jag vill faktiskt inte ha den här på min hy mer alls så jag kommer inte använda den. Ändå känns det synd att bara slänga den så jag kanske använder den som handtvål i köket eller nåt..Eller ger bort den.. Vi får se..
 
Betyg: På en skala från 1-10: 1,5, den slapp en etta eftersom den inte innehåller några irriterande ämnen. 
 
 
#1 - - Anonym:

Oj, det där är verkligen rena grekiskan för mig, som inte använder smink och tvättat fejset med ljummet vatten de senaste drygt 30 åren ... Spännande!

Svar: Haha ja alla är ju inte hudvårdsnördar som tur är. Kul att du tycker det är spännande iaf:)
Hanna

Till top