Skincares

Här skriver jag om mitt stora intresse hudvård. Om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Vilka kosttillskott hjälper din hy

Om huden Kosttillskott för huden, Magnesium för huden, Omega 3 för huden, Probiotika för huden., hudvårdsblogg Permalink2
 
Det låter ju som en klyscha att skönheten kommer inifrån. Men jag tycker verkligen att det stämmer att den som utstrålar godhet, glädje o är kärleksfull blir vackrare i andras ögon.
 
Vad det gäller huden är det ren fakta att den faktiskt blir vackrare om vi tar hand om oss själva med bra mat, motion o sömn. Ibland missar jag att äta så allsidigt som man behöver göra för att få i sig alla näringsämnen i rätt mängd. Särskilt svårt att se till att få i mig allt nu under amningen när bebisen tar sitt i första hand. Därför tar jag kosttillskott som hjälper hela kroppen på olika plan, men jag tar dem för hyns skull. Viktigt att notera är att inga kosttillskott kan ersätta en bra kost. Jag ser det som en extra boost så att jag inte riskerar att få brist på något.
 
Jag har valt att äta de tillskott jag tycker är viktigast för huden. Det är ju så att hyn påverkas av allt vi äter och det finns många fler vitaminer o mineraler som är viktiga för hyn än just de jag tar som tillskott.  Nedan berättar jag mer om vilka kosttillskott jag tar och vad de gör för hyn.  
D-vitamin förebygger förtida åldrande av huden samt hjälper mot eksem och rosacea. Jag tar tillskott för att jag aldrig solar, D-vitamin bildas i hyn då vi vistas i sol. 
 
Zink motverkar bildningen av rynkor samt hjälper mot torr hy och hudbristningar. Zink stärker även håret och naglarna. 
 
Probiotika är mjölksyrebakterier liknande dem som finns i t.ex. A-fil och surkål. De är inte bara bra för magen utan för immunförsvaret och även huden. De motverkar acne o ser till att hyn håller sig frisk. Den som har mycket goda bakterier i sig får fin lyster i hyn.
 
Omega 3 är jätteviktigt för hudhälsan. Det är svårt att få upp rätt värden eftersom västvärldens kost generellt innehåller för mycket omega 6 så de flesta har en obalans i kroppen. Ta inte omega 6 tillskott och när du köper omega 3 så köp en olja med med så mycket EPA och så lite DHA som möjligt så blir det bra fördelning mellan de olika fettsyrorna. Det gäller inte bara huden utan generellt då man tar omega 3 tillskott. 
 
B6 stärker hyn och med terapeutiska doser kan acne och eksem behandlas.
 
B12 hjälper mot hyperpigmentering, ger hyn lyster och motverkar förtida åldrande av huden så som rynkor och ojämn textur.
 
Magnesium är viktigt för att motverka hudförändringar och för tidigt bildande av rynkor.

 Dessutom är det ju som vi alla vet viktigt att dricka massor med vatten! Det är så lätt att man dricker för lite o äter lite dåligt o sen lägger allt sitt hopp på hudvårdsprodukterna. Superviktigt att jobba från båda håll.

 Denna ros är fotad på vår tomt igår 21 oktober. Så vackert att det blommar trots att det är sen höst. 
#1 - - Dorotea Pettersson,tidscoach:

Jag tycker kosttillskott är bra i de lägen då en faktiskt har brist. Annars tycker jag inte det är nödvändigt. Själv får jag inte ta kosttillskott då jag inte alltid vet vad som kommer påverka de mediciner jag tar.

Svar: Tack för fin input. Förstår vad du menar och särskilt att det är annorlunda för dig som har läkemedel du måste ta som kan krocka med kosttillskott. Vad det gäller mig själv tror att jag har väldigt låga nivåer/brist på samtliga ämnen jag tar. Dels pga amningen men också pga att jag inte äter tillräckliga mängder omega 3 i kosten, borde äta makrill, sill eller vildfångad lax varje dag, men jag gör inte det tyvärr. Med magnesiumet är det så utarmat ur jordarna i vår del av världen. Tyvärr är det svårt att få i sig tillräckligt med magnesium, även med perfekt balanserad fullvärdig kost.Dagens jordbruksmetoder använder oftast NPK-gödselmedel (kväve, fosfor och kalium). Både fosfor och kalium är magnesiums antagonister. Djuren vi äter har födits upp på mineralutarmade grödor så där är mineralinnehållet också mycket lägre än vad de var förr i tiden. Därför har troligtvis en mycket stor andel människor i väst magnesiumbrist, det upptäcks inte heller i blodprov eftersom endast en procent av magnesiumet i kroppen finns i blodet. Både vad det gäller d-vitamin och magnesium finns mycket kvar för forskarna att upptäcka och det kommer nya studier kontinuerligt. Min uppfattning av de studier jag läst är att jag inte vill vänta på RN allmän rekommendation utan jag tar saken i egna händer.
Hanna

#2 - - Anna Forsberg/Webbtanten:

D-vitamin & B12 är de enda tillskott jag tar. För jag är vegetarian och bor i Sverige. :)

Svar: Det låter som ett bra val :)
Hanna

Till top